Author Topic: Maart 2016 workshop birds of prey foto's van Larissa  (Read 4532 times)

Larissa

• Newbie
  • *
    • View Profile
En nog een paar foto's van 20 maart j.l.

Groetjes Larissa.

Larissa

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Maart 2016 workshop birds of prey foto's van Larissa
« Reply #1 on: 12/04/2016, 19:55:42 »
Hoi Hayo,

Bedankt voor de zeer geslaagde fotodag. Ik heb me uitstekend vermaakt. Heb nog steeds niet al mijn foto's uitgezocht, maar hier dan toch al enkele.
Met name van de kerkuil en konijnenuil heb ik veel leuke foto's kunnen maken. Ik merk wel dat ik moeite had met de 'vlakke' lucht. Soms helemaal wit of wat grauw. Dan is een kleurige achtergrond vaak toch mooier. En hoe maak ik het best een foto van 200kb zonder al te veel kwaliteit te verliezen?

Hier enkele foto's.

foto 1: konijnenuil in de landing
Iso 450, 150 mm, f5.6, 1/1600

foto 2: Portret torenvalk
Iso 160, 600 mm, F6.3, 1/250

Foto 3: Biddende kerkuil
Iso 400, 150 mm, f5.6, 1/2500

Foto 4: Portret Oehoe
Iso 3200, 320 mm, f5.6, 1/1250 (hier had ik de sluitertijd wel wat langzamer kunnen zetten, zodat de iso niet zo hoog had gehoeven, alleen omdat ik voor de vliegfoto wilde gaan had ik hem wat hoger gezet :-(....)

Groetjes Larissa.

Hayo Baan

• Professional Photographer and Workshop Leader
  • Administrator
  • Sr. Member
    • View Profile
    • Hayo Baan – Photography
« Reply #2 on: 12/04/2016, 20:34:16 »
Hallo Larissa, dank je wel. Fijn te horen dat je het naar je zin hebt gehad!
(Ik heb je posts even samengevoegd, maar nu staan ze in de verkeerde volgorde)

Egale grijze lucht is altijd wat lastig. Voor de belichting is het prettig want je hebt egaal licht, maar een blauwe lucht als achtergrond is inderdaad meestal prettiger (al kan het, zeker als het een kleurige vogel is, ook juist heel mooi zijn als de achtergrond helemaal wit is).

Gave foto's in ieder geval. Zien er heel netjes en scherp uit. Het is je volgens mij ook helemaal gelukt om ze van goede kwaliteit te houden (gewoon niet al te groot maken, 600 of 800 pixels, de quality slider kan je dan zelfs ruim onder de helft zetten zonder dat je dit echt ziet op het Internet).

Hier nog wat individuele feedback:

1. Laplanduil portret. Grappige blik heeft ie soms hè? Zou 'm misschien nog iets croppen om te zien of dat 'm nog sterker maakt.

2. Kerkuil op paal. Ook een mooie, actieve blik. Deze zou ik zeker wat croppen en rechts boven krapper maken (evt. onderaan nog wat meer ruimte als dat er is).

3. Landende laplanduil. Altijd een lastig shot om goed én scherp te krijgen. Is jou volgens mij goed gelukt. Qua compositie zou ik hier de voorkeur geven aan minder ruimte boven en meer onder (en wellicht nog wat aan de rechterkant).

4. Landend Konijnuiltje. Prachtige timing! Ik vind de takjes op de voorgrond het beeld spannender maken, leuk! Vind 'm een hooguit beetje licht aanvoelen, misschien iets de belichting aanpassen?

5. Portret torenvalk. Nice! Hooguit zou ik 'm iets minder ruimte aan de bovenkant geven, maar wel lekker zo die blauwe lucht :)

6. Biddende kerkuil. Prima shot!

7. Ohoe. Ik houd er altijd van als een portret iets “actiefs” heeft, dat heeft deze ook. Mooi dus. Zou deze ook wel wat croppen en de Oehoe aan de rechterkant proberen te krijgen, dat maakt het beeld denk ik nog sterker.

Enfin, gave foto's dus! Thanks for sharing  8)
« Last Edit: 12/04/2016, 20:43:50 by Hayo Baan »
Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl

Larissa

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #3 on: 12/04/2016, 20:55:48 »
Hoi Hayo,

Dank voor je feedback. Ik heb je adviezen opgevolgd. Bij de laplanduil heb ik de crop extreem doorgevoerd. Te? Ik zie nu dat de ogen iets te hoog zitten. Dat heb ik aangepast, maar die foto nog niet geupload.
Zie foto's hieronder. Hoeveel foto's mag ik nog uploaden voor feedback? Ik heb er zoveel die ik wel wat vind hebben, maar waar ik toch nog wat onzeker over ben. ;-)

Eerst de verbeterde close-upjes.

Groetjes Larissa.
« Last Edit: 12/04/2016, 21:07:02 by Larissa »

Larissa

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 12/04/2016, 20:59:21 »
En de verbeterde vliegbeelden. Ik heb er nog een van de laplanduil toegevoegd waarbij je nog net zijn oog ziet. Ik twijfel zelf of deze foto nou wat heeft of toch gewoon eigenlijk net mislukt is....
En als laatste een sfeerfoto van de laplanduil, waarbij ik heb geprobeerd hem in zijn 'natuurlijke' omgeving vast te leggen. Met dank aan de regenbui.

Groetjes Larissa.

Hayo Baan

• Administrator
  • Sr. Member
    • View Profile
« Reply #5 on: 12/04/2016, 21:34:03 »
Nice! Ik vind ze allemaal inderdaad wat beter geworden zo, vind jij dat ook. Vooral de torenvalk is nu heel veel sterker geworden. Prachtig.
De laplanduil close-up vind ik nu nog leuker en zeker niet te veel gecropt! Wel zou ik de ogen recht zetten (en ik vind ze zeker niet te hoog staan!).

De landende laplanduil met zijn oog net zichtbaar vind ik heel leuk. Maar je nieuwe foto van de laplanduil in de regen vind ik helemaal super; mooie rustige achtergrond en zo “alleen” in de ruimte met die regen geeft dat een hele mooie sfeer. Had ik zelf wel gemaakt willen hebben! (ok, zou 'm iets minder ruimte aan de bovenkant geven denk ik)

Enne, je mag er nog wel een paar posten hoor, altijd leuk om mooie beelden te bekijken!
« Last Edit: 12/04/2016, 21:35:38 by Hayo Baan »
Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl

Larissa

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #6 on: 12/04/2016, 21:47:31 »
Dankjewel. Ik ga zeker gebruik maken van het aanbod om meer foto's te plaatsen :-).  Zal waarschijnlijk pas weer in het weekend worden.

Groetjes Larissa.

Larissa

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #7 on: 26/04/2016, 08:58:20 »
Hoi Hayo,

Hier nog enkele foto's van de konijnenuil. Ik ben benieuwd naar jouw feedback. Ik heb zoveel foto's gemaakt en vind het moeilijk om een keuze te maken.

Groetjes Larissa.

Hayo Baan

• Administrator
  • Sr. Member
    • View Profile
« Reply #8 on: 26/04/2016, 18:15:42 »
Hi Larissa,

WOW, hele mooie beelden weer! 8)

Tsja, selecteren blijft lastig. Na alle jaren die ik nu professioneel bezig ben, blijf ik dat zelf ook nog steeds lastig vinden. Het gaat gelukkig wel steeds sneller :)

1. Konijnuiltje uit z'n hol: Goede actie en timing. Misschien wordt ie nog sterker als je een beetje van rechts, maar vooral van boven cropt (en als het er is, dan wellicht iets meer ruimte aan de onderkant geven, maar denk dat dat niet nodig is).
2. Rennend konijnuiltje. Wow, die is echt goed gelukt, als ie ook op groter formaat perfect scherp is, is ie zeker zo goed (beter?) als mijn beste poging! Zou 'm misschien wel iets croppen en “liggend” maken (als het er is, dan ook meer ruimte links geven), maar misschien toch ook weer niet; hij is zo ook al super!
3. Landend: Netjes,  grappig dat je nog net zijn koppie ziet, leuk! Zijn kop is misschien net niet perfect scherp (focus lijkt meer op de vleugels te zijn, wat op zich ook logisch is; dat was makkelijker  voor de camera), maar dat is denk ik niet echt storend in dit geval.
4. Opstijgend konijnuiltje: Prachtig, en een goed voorbeeld dat de (compositie) regels er zijn om gebroken te worden; hier vind ik het juist erg goed dat er minder ruimte is aan de kant waar ie heen wil! Hooguit jammer dat zijn vleugel net is afgetopt, maar misschien kan je hier door juist meer ervan weg te snijden nóg een betere uitsnede creëren.

Algemeen: ik vind de beelden wat qua kleur niet helemaal lekker, kan niet precies aangeven wat (iets te paarsig en koud wellicht), maar zeker is wel dat dit gelukkig goed en makkelijk verhelpen is middels een (kleine)  aanpassing van de witbalans.

Thanks for sharing!

Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl

Larissa

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #9 on: 27/04/2016, 00:00:20 »
Hoi Hayo,

Bedankt weer voor je feedback. Zo kun je dagenlang met dezelfde foto's bezig zijn :-).
Ik heb de kleuren wat warmer gezet en je aanwijzingen opgevolgd m.b.t. croppen. Alleen bij nr. 4 kom ik er niet echt uit. Meer bij de bovenste vleugel croppen is niet mooi dus blijf ik met het missende vleugelpuntje zitten. Heb de hele foto wat anders uitgesneden, zodat de nadruk minder op die vleugel ligt, denk ik.

Hayo Baan

• Administrator
  • Sr. Member
    • View Profile
« Reply #10 on: 27/04/2016, 10:50:12 »
Zo kun je dagenlang met dezelfde foto's bezig zijn :-).
;D

Ik heb de kleuren wat warmer gezet en je aanwijzingen opgevolgd m.b.t. croppen. Alleen bij nr. 4 kom ik er niet echt uit. Meer bij de bovenste vleugel croppen is niet mooi dus blijf ik met het missende vleugelpuntje zitten. Heb de hele foto wat anders uitgesneden, zodat de nadruk minder op die vleugel ligt, denk ik.
De kleuren zijn een stuk prettiger/natuurlijker (bij het konijnuiltje uit de boomstam zou ik de tint nog iets richting groen zetten; die voelt nu nog wat te paars aan). Wat betreft de crop van de laatste, wat vind je van mijn poging? De jouwe kan overigens ook heel goed; ik weet nog niet welke ik zou prefereren…
« Last Edit: 27/04/2016, 10:52:28 by Hayo Baan »
Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl

Larissa

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #11 on: 27/04/2016, 14:06:20 »
Mooie uitsnede. Ik vind hem met die takjes erop wel wat hebben.
En ook nog wat gewaagder om hem links ook nog wat te droppen tegen alle regels van compositie in.

Dankjewel.

Groetjes Larissa.