Author Topic: Workshop 2018 April 08 Ingrids foto's  (Read 2060 times)

Ingrid van Rossum

• Newbie
  • *
    • View Profile
Workshop 2018 April 08 Ingrids foto's
« on: 11/04/2018, 20:56:03 »
Hoi Hayo,

Ik ben benieuwd naar je feedback. Deze foto's komen uit de spiegelreflex camera
« Last Edit: 11/04/2018, 20:57:53 by Ingrid van Rossum »

Ingrid van Rossum

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Workshop 2018 April 08 Ingrids foto's
« Reply #1 on: 11/04/2018, 20:59:13 »
Hoi Hayo,

En de P900 foto's

Ingrid van Rossum

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: 11/04/2018, 21:05:14 »
Op een of andere manier lukt het niet om 8 foto's te attachen, al zijn ze kleiner dan 200kb :(

Hayo Baan

• Professional Photographer and Workshop Leader
  • Administrator
  • Sr. Member
    • View Profile
    • Hayo Baan – Photography
« Reply #3 on: 12/04/2018, 07:48:57 »
Hallo Ingrid,

Nice!

Hier wat feedback op de foto's.

• Opvliegend Konijnuiltje: Prachtige pose, goede uitsnede. Heel “dynamisch”. Ik heb hooguit het idee dat ie niet helemaal perfect scherp is (kan ook bewegingsonscherpte zijn, wat was je sluitertijd?). Verder echt een super beeld.
  • Landende Oehoe: Geinige houding :D Hier vind ik de achtergrond wat storend, zeker ook omdat die nog erg scherp oogt. Met welk diafragma had je deze gemaakt?
  • Kerkuil: Weer een heel erg gave pose/moment. Qua compositie zou je misschien wat minder ruimte aan de linkerkant en iets meer aan de rechterkant willen hebben, maar zo werkt ie ook heel goed. Als we nog verder gaan met zeuren zou je kunnen zeggen dat de lichte paal aan de overkant een beetje storend is. Maar omdat ie mooi onscherp is, is dat eigenlijk geen echt probleem.
  • Kerkuil met staartje: Heel mooi moment, zou ik zo ook wel gemaakt willen hebben!
  • Ooievaar: Ook hier een heel goed moment van de foto! Jammer van het dak op de achtergrond (kan je misschien wegcroppen/wegpoetsen) en dat ie van achteren genomen is. Maar je kan natuurlijk niet altijd op precies de goede plek staan…
  • Ooievaar in vlucht: Ha, dit is vooral een heel gek beeld. Ik zou 'm wat sterker croppen om 'm nog meer impact te geven.
  • “Afschrikwekkend” konijnuiltje met kraanvogel. Mooie interactie, heel goed ook dat je ook de kraanvogel er bij hebt; dan weet je waar ie zo dreigend voor staat te zijn. Helaas is ie niet helemaal scherp op het konijnuiltje (het gras lijkt als focus punt gekozen te zijn), maar toch een heel goed beeld.
  • Kerkuilen: Nice, als ik al iets zou willen veranderen, zou het de compositie zijn; iets meer ruimte aan de linkerkant en iets minder ruimte aan de rechterkant.
  • Kerkuil met muis: Mooie, duidelijke, close up.
  • Konijnuiltje met muis: Die blik van 'm, super ;D
  • Alaska zeearend: Hier vind ik de “boomstam” en achtergrond toch wel erg storend, jammer want de pose (moment) is weer heel goed.
  • Konijnuiltje onder de douche: Leuk natuurlijk, de druppels komen mooi naar voren! Zou de compositie wel anders proberen te maken: veel minder ruimte links en juist meer rechts (ik denk dat als je een uitsnede maakt met alleen de rechterbovenhoek, dit al helemaal goed is).
  • Lanner valk: mooie blik, leuk dat veertje :)
  • Lanner valk: jammer van de achtergrond, maar verder wel een goed moment/pose, natuurlijk.

Ik kan de foto's natuurlijk niet op originele grootte bekijken, maar als je nu de foto's van je spiegelreflex met je superzoom vergelijkt, welke vind je dan beter?
NB: de (raw) files van je spiegelreflex zul je altijd moeten bewerken (zeker mbt. verscherpen, maar ook kleur) om een eerlijke vergelijking te kunnen maken.

P.S. Ik heb je drie posts in één topic samengevoegd zodat ik ze hier samen van feedback kon voorzien.
Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl

Ingrid van Rossum

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 12/04/2018, 20:15:43 »
Hoi Hayo,

Dat is nog eens snelle feedback.
Over het algemeen gesproken zijn de foto's van de D7000 makkelijker te bewerken, ik kan ze verder croppen zonder dat ze onscherp worden.
Met de P900 ben ik nu nog sneller (behalve met zoomen) omdat ik hem beter onder controle heb. Het grootste nadeel van die camera is dat hij op de M-stand niet automatisch de iso instelt.

De meeste foto's met de D7000 heb ik nog niet bewust met een bepaalde sluitertijd genomen, ook instellen van de scherpte/diepte vind ik nog verschrikkelijk moeilijk.
Ik zal echt stevig moeten gaan oefenen met de camera.

Ik heb inmiddels de nieuwe lens binnen, hij zoomt niet zo ver in als ik graag zou willen, maar hij is absoluut beter dan de lens die ik zondag had.
Mocht je eens een leuke tweedehands lens tegenkomen .... ik houd me aanbevolen.

Wat betreft je vragen:
Opvliegend konijnuiltje: Sluitertijd 1/500, iso-126 en diafragma f/6.3
Landende oehoe: Sluitertijd 1/500, iso-159 en diafragma f/6.3

Heb je nog tips voor het maken van foto's op Texel? Wat ik vooral zag bij een aantal foto's die daar heb gemaakt is dat vogels erg goed in de achtergrond opgaan waardoor de foto's wat vlak lijken.
Ik moet zeggen dat we niet echt stralend weer hadden, het was erg bewolkt.

Hayo Baan

• Administrator
  • Sr. Member
    • View Profile
    • Hayo Baan – Photography
« Reply #5 on: 14/04/2018, 12:17:09 »
Graag gedaan :)

Interessante bevindingen bij het gebruik van de beide typen camera's! Scherptediepte beïnvloeden met het diafragma is inderdaad best lastig; zeker omdat de afstand tot je onderwerp in combinatie met de brandpuntsafstand zo'n grote rol speelt. Dat zie je ook gebeuren bij bijvoorbeeld je landende Ohoe; de afstand is redelijk groot en de je brandpuntsafstand klein: veel scherptediepte. Hier had je waarschijnlijk pas bij f2.8 voeldoende kleine scherptediepte gekregen om de achtergrond voldoende onscherp te maken – en deze grootte van diafragma kun je op de door jou gebruikte lens niet eens instellen!

Wat betreft de lens, had je inderdaad de 70-300 genomen? Dat is de (zoom) lens die niet te duur (en zwaar) is en toch een redelijke zoom heeft. Wil je nog verder (en heb je daar ook meer geld voor over), dan kun je kijken naar een 80-400 (100-400) of een (Nikon) 200-500. Sigma heeft een hele mooie 150-600 maar deze is wel een stuk zwaarder (neem in dit geval liefst de “sports” versie; die is VEEL beter dan de “gewone” versie, helaas ook veel duurder natuurlijk…).
Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl