Author Topic: Foto's Johan Koning 7 april 2019  (Read 3095 times)

Hayo Baan

• Professional Photographer and Workshop Leader
  • Administrator
  • Sr. Member
    • View Profile
    • Hayo Baan – Photography
Foto's Johan Koning 7 april 2019
« on: 24/04/2019, 15:43:17 »
Johan had me gevraagd om ook een aantal van zijn foto's op het forum te plaatsen. Bij deze :)
Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl

Hayo Baan

• Administrator
  • Sr. Member
    • View Profile
Re: Foto's Johan Koning 7 april 2019 (feedback)
« Reply #1 on: 24/04/2019, 16:15:24 »
Met dank aan Johan voor de prachtige foto's. Hier wat feedback.

Algemeen: de foto's zijn wat aan de “bruine” kant, maar dit is eenvoudig op te lossen door de witbalans aan te passen. Bij RAW fotos (wat hier het geval is) kan dit zelfs zonder kwaliteitsverlies. Welke software gebruik je voor de bewerking, Johan?

• 2165 (kerkuil biddend in de lucht): Super beeld, mooie pose en perfect scherp (ik kon de beelden op volledige grote bewonderen). Als ik iets zou veranderen zou het (naast de reeds vermelde witbalans) hooguit de crop zijn; die zou ik iets symetrischer links en rechts maken en liefst ook nog wat meer ruimte aan de onderkant. Belichting lijkt me goed, misschien nog een tikkie lichter in de donkere delen, maar waarschijnlijk is ie na aanpassen witbalans al perfect.
  • 2184 (kerkuil tussen de struiken): Netjes en ook weer goed scherp. Weer eens wat anders! Vind hooguit (toch) dat takje voor zijn snavel storend.
  • 2292 (kerkuil in vlucht): Netjes, maar natuurlijk niet zo spectaculair (en scherp) als de vorige.
  • 2303 (kertkuil op stam): Grappige pose. Jammer dat de bladeren in achtergrond in de weg ziten, maar vanuit een ander standpunt had ie je weer niet mooi recht aangekeken. Al had je dat misschien kunnen oplossen door juist vanuit een lager standpunt te schieten. Had het beeld denk ik wel iets beter gemaakt.
  • 2313 (portret): Scherpte spettert er vanaf 8). Qua uitsnede zou ik rechts en vooral boven nog wat weglaten (meer aan de onderkant, als dat er is, zou mogen maar hoeft niet; een heel krappe uitsnede – met ruimte links – is denk ik hier wel mooi).
  • 2452 (jagende kwakken): Mooie actie! Zou deze nog wel een stuk croppen om meer impact aan het beeld te geven.
  • 2489 (vliegend konijnuitlje): Blijft altijd moeilijk; de konijnuiltjes zijn klein en best snel.
  • 2524-2 (landend konijnuitlje): Super standpunt en pose! Mooi scherp ook. Ik zou hooguit meer ruimte rechts willen (ruimte boven is overbodig). Met een beetje Photoshop is dat door de egale achtergrond overigens redelijk eenvoudig te doen ;)
  • 2660 (kalkoengier): Heel knap, mooi belicht en netjes in focus! Hier zou ik hooguit meer ruimte links willen (net als voorgaande beeld redelijk eenvoudig in Photoshop te doen).
  • 2868 (oehoe): Mooie scherpte. Jammer dat je zijn ogen niet ziet; die zijn zo mooi oranje als er zon op schijnt.
  • 2915 (alaska zeearend in vlucht): Knap, hier zou ik liever de ruimte aan de onderkant willen zien dan aan de bovenkant, denk dat ie daar nog beter van wordt. Als je die ruimte niet hebt zou je ook een stevig crop kunnen overwegen om zo de verhoudingen “mooier” te krijgen.
  • 2939 (alaska zeearend portret): Nice (goed voorbeeld van hoe klein de scherpte diepte kan zijn!). Zou deze wel wat croppen en met name links en boven weglaten om het beeld wat meer impact te geven.
  • 3065 (woestijnbuizerd): Knap, dit was een van de snellere vogels van de dag, mooi geschoten. Ook deze zou ik nog wat croppen om meer impact aan het beeld te geven.

Samenvattend: prachtige foto's! Kun je trots op zijn 8)
Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl

Hayo Baan

• Administrator
  • Sr. Member
    • View Profile
Re: Foto's Johan Koning 7 april 2019
« Reply #2 on: 25/04/2019, 09:20:30 »
Meer foto's van Johan.
Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl

Hayo Baan

• Administrator
  • Sr. Member
    • View Profile
Re: Foto's Johan Koning 7 april 2019 (feedback 2)
« Reply #3 on: 25/04/2019, 09:34:06 »
Feedback:
  • 3810 (grijze wouw): netjes, mooie achtergrond, goede belichting.
  • 3918 (grijze wouw, landend): lijkt me net niet helemaal scherp, maar wel mooie actie! Zou 'm wel nog iets croppen (met name rechts).
  • 3945 (grijze wouw, vliegend): mooie pose, iets (te?) krap aan de bovenkant, ook deze misschien iets meer croppen?
  • 4184 (kwakken in vlucht): very nice! Netjes scherp en mooie combinatie van de twee samen 8)
  • 4235 (konijnuitljespaar): leuk beeld, goede compositie en scherpte. Misschien nog iets krapper croppen (onder mag nog iets weg voor de verhouding denk ik)
  • 4306 (konijnuiltje in vlucht): Goed! (zou deze iets warmer maken wellicht)
  • 4310 (twee konijnuiltjes): mooi, op zich jammer dat de zittende zijn ogen iets dicht heeft, maar ik vind het wel een hele mooie combinatie. Lukt mij eigenlijk zelden tot nooit!
  • 4341-2 (konijnuiltje in vlucht): jammer dat ie niet helemaal scherp is, anders zou ie perfect zijn.
  • 4514 (grijze wouw): net portret, mooi scherp :)
Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl