Author Topic: Foto's van Stephan van der Hout workshop 6 oktober  (Read 2692 times)

Stephan

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Hierbij mijn keuze van de foto's. Heb ze niet bewerkt, omdat ik daar nog niet in thuis ben ( misschien voor een andere workshop ;D ).
Zal nog veel moeten oefenen, maar hoop dat ik ze ooit wat scherper in beeld krijg.
De foto van Homer ben ik toch wel blij mee met de regendruppels die over z'n rug glijden.

Hayo Baan

  • Professional Photographer and Workshop Leader
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 210
  • Professional Photographer and Workshop Leader
    • View Profile
    • Hayo Baan – Photography
Re: Foto's van Stephan van der Hout workshop 6 oktober
« Reply #1 on: 20/10/2019, 20:27:14 »
Hi Stephan,

Voor de bewerking is een simpele (Lightroom) tip: werk in de Development module van boven naar beneden door de diverse sliders en bekijk het effect. Soms kan het zijn dat je een eerdere slider weer opnieuw aanpast (met name bij aanpassingen van de shadows/highlights kan het zijn dat je de exposure opnieuw moet aanpassen), maar over het algemeen kun je goed van boven naar beneden werken.

Scherpte, tsja, dat is altijd een lastige om goed te krijgen en hangt vooral met de juiste scherpstelling samen (maar ook bewegingsonscherpte kan een rol spelen als de sluitertijdf te laag was). Dit is grotendeels een kwestie van veel oefenen. Goede apparatuur helpt natuurlijk; als je een niet bewegend onderwerp fotografeert moet je dit perfect scherp kunnen krijgen als dat niet lukt is er mogelijk iets met je lens.

Hier wat feedback op je foto's:
* Kroonkraanvogel: Lekker eigenwijs koppie. Probeer deze eens verticaal te croppen, volgens mij levert dat een heel leuk resultaat.

* Kerkuil: netjes, denk dat als je 'm nog wat cropt en dan de kop links boven (op ong 1/3e) zet, vleugels worden dan wel nog verder afgekapt, het beeld sterker wordt.

* Konijnuiltjes: Jammer dat de scherptediepte niet genoeg was om ze beide scherp te krijgen (was denk ik bijna niet mogelijk), vind vooral de blik van de eerste leuk (lekker nors). Zou het beeld wel flink croppen om het krachtiger te maken.

* Konijnuil: Grappig genoeg vind ik deze juist door de achtergrond een interessante foto opleveren. Misschien dat een heel klein beetje crop (links/boven iets weglaten) het beeld nog interessanter maakt. En ja, de compositie is volgens mijn guidelines dan wel “verkeerd” (want relatief te weinig ruimte rechts), maar dit is (voor mij) zo'n geval waar dat wel werkt.

* Homer1: Netjes, maar hier zou ik echt de compositie anders willen zien; in tegenstelling to het vorige beeld, werkt het hier niet zo goed dat er links te weinig ruimte is. Een crop verhelpt dit wellicht.

* Homer2: Deze zou ik vooral lichter maken. Kijk ook eens wat een verticale crop doet.

* Oehoe: Crop dit beeld voor meer impact.

* Grijze wouw: Mooie pose. Jammer van de linker (voor ons) vleugel; die raakt nu net de rand.

Algemeen: als dit je beelden zijn zonder extra bewerking, heel netjes 8)

En zoals altijd: feedback is mijn persoonlijke mening, feel free to disagree!
Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl