Hallo Rob,
Interessante voorbeelden van wat er mis kan gaan met HDR tonemapping. Dat je door het toepassen van bepaalde instellingen van de tonemapping soms bijzondere effecten krijgt hangt een beetje samen met de techniek; in het ene geval zorgen ze juist voor de gewenste look, in het andere geval verpesten ze de foto. Luchten zijn met name berucht omdat de techniek juist met redelijk egaal gekleurde vlakken slecht raad weet. Gelukkig doet HDR Efex Pro 2 dit alweer veel beter dan bijv. PhotoMatix. Bij die laatste gebeurde het regelmatig dat de lucht aan de linkerkant van een obstakel (bijvoorbeeld een vlaggenmast) anders van kleur was dan aan de andere kant. En om over het verschil in structuur maar helemaal niet te spreken…
Zeker met HDR Efex Pro 2 zijn de lelijke effecten overigens in bijna alle gevallen goed te voorkomen door iets andere instellingen te kiezen (met name die van drama, detail en diepte) of door bijvoorbeeld de lucht te voorzien van control points en daar lokaal de “structuur” slider te verlagen.
- Het kleurverschil dat jij bij de ketting en de oranje turbine hebt gekregen heb ik zelden zo sterk gezien, maar denk wel dat deze met andere settings weg zullen zijn.
- Het probleem in de lucht bij de reflectie-foto zie ik voornamelijk bij ghost reduction die niet helemaal lekker is gegaan (iets dat gelukkig bij Photoshop's eigen merge alweer veel beter gaat dan die van HDR Efex Pro 2), maar het kan ook aan de HDR settings liggen. Bij deze foto is de kleur en toon van je 2e foto overigens vrijwel gelijk aan die van de HDR versie, ik neem dus aan dat deze tweede foto toch ook een HDR-versie als basis heeft?
- Inderdaad een rare “vetvlek” bij de zwart-wit versie, kan deze niet echt verklaren, de 2e foto laat zien dat als de lichtomstandigheden goed zijn, zonder al te hoge contrasten, je prima uit de voeten kunt zonder HDR.
Dat laatste is trouwens ook wat ik tijdens de workshop (presentaties) heb proberen duidelijk te maken: niet alle situaties vereisen dat je meerdere belichtingen gebruikt. Daarnaast laten je voorbeelden ook zien dat je het toepassen van een bepaalde HDR-tonemapping voort (moet) komen uit de wens om een bepaald effect te bewerkstelligen, dit kan dan dus ook op een beeld zijn waarbij je slechts één belichting hebst gebruikt!
De effecten kun je van heel neutraal (hierbij kun je bijvoorbeeld ook heel goed de 32-bit gemergde file in Camera Raw openen) tot heel extreem gaan, de keuze is hierbij altijd aan jouzelf
Ik zie zeer uit naar je overige beelden!