Author Topic: Dortmund 2014 "Lelijk HDR"  (Read 4744 times)

Rob de Jonge

• Full Member
    • View Profile
Dortmund 2014 "Lelijk HDR"
« on: 21/10/2014, 19:56:51 »
Beste Mensen, Ik kijk  met veel plezier terug op mijn 2e rondje "Industrieel Erfgoed" Wel heb ik bij mijzelf ontdekt dat mijn smaak qua HDR meer en meer uitgaat naar een zo natuurlijk mogelijke foto. Hoewel ik bijna alles als 3-5x bracket heb geschoten, heb ik lang niet alles als HDR bewerkt. Daarnaast ging het soms als HDR ok helemaal mis: verandering qua kleur, lelijke luchten, soms vlekken die in de afzonderlijke foto's niet te zien zijn.
Hoewel er gelukkig heel veel goed ging, wil ik starten met dat wat NIET goed ging; graag jullie commentaar en zo mogelijk verklaringen en oplossingen. Na import in Lightroom zijn de brackets geexporteerd naar HDR-Efex pro 2. Als het mis ging, heb ik ook "Mergen als HDR" in Photoshop geprobeerd en dat gaf een iets andere foto, maar geen wezenlijke verbetering. De 1e foto is altijd de HDR en de 2e de normale bewerking van de correct belichte foto

Ben ook benieuwd naar jullie resultaten.

Rob

Rob de Jonge

• Full Member
    • View Profile
Re: Dortmund 2014 "Lelijk HDR"
« Reply #1 on: 21/10/2014, 20:12:54 »
Beste Mensen,

Nog enkele voorbeelden. De 3e foto heeft in de lucht een bijna vetvlekachtige spot Re van het midden. In de kleuren HDR zelf nog meer uitgesproken van in Zwart-Wit. In de normale bewerking is daar niets van te zien.

Rob

Hayo Baan

• Professional Photographer and Workshop Leader
  • Administrator
  • Sr. Member
  • Professional Photographer and Workshop Leader
    • View Profile
    • Hayo Baan – Photography
Re: Dortmund 2014 "Lelijk HDR"
« Reply #2 on: 22/10/2014, 10:41:36 »
Hallo Rob,

Interessante voorbeelden van wat er mis kan gaan met HDR tonemapping. Dat je door het toepassen van bepaalde instellingen van de tonemapping soms bijzondere effecten krijgt hangt een beetje samen met de techniek; in het ene geval zorgen ze juist voor de gewenste look, in het andere geval verpesten ze de foto. Luchten zijn met name berucht omdat de techniek juist met redelijk egaal gekleurde vlakken slecht raad weet. Gelukkig doet HDR Efex Pro 2 dit alweer veel beter dan bijv. PhotoMatix. Bij die laatste gebeurde het regelmatig dat de lucht aan de linkerkant van een obstakel (bijvoorbeeld een vlaggenmast) anders van kleur was dan aan de andere kant. En om over het verschil in structuur maar helemaal niet te spreken…

Zeker met HDR Efex Pro 2 zijn de lelijke effecten overigens in bijna alle gevallen goed te voorkomen door iets andere instellingen te kiezen (met name die van drama, detail en diepte) of door bijvoorbeeld de lucht te voorzien van control points en daar lokaal de “structuur” slider te verlagen.

• Het kleurverschil dat jij bij de ketting en de oranje turbine hebt gekregen heb ik zelden zo sterk gezien, maar denk wel dat deze met andere settings weg zullen zijn.
  • Het probleem in de lucht bij de reflectie-foto zie ik voornamelijk bij ghost reduction die niet helemaal lekker is gegaan (iets dat gelukkig bij Photoshop's eigen merge alweer veel beter gaat dan die van HDR Efex Pro 2), maar het kan ook aan de HDR settings liggen. Bij deze foto is de kleur en toon van je 2e foto overigens vrijwel gelijk aan die van de HDR versie, ik neem dus aan dat deze tweede foto toch ook een HDR-versie als basis heeft?
  • Inderdaad een rare “vetvlek” bij de zwart-wit versie, kan deze niet echt verklaren, de 2e foto laat zien dat als de lichtomstandigheden goed zijn, zonder al te hoge contrasten, je prima uit de voeten kunt zonder HDR.

Dat laatste is trouwens ook wat ik tijdens de workshop (presentaties) heb proberen duidelijk te maken: niet alle situaties vereisen dat je meerdere belichtingen gebruikt. Daarnaast laten je voorbeelden ook zien dat je het toepassen van een bepaalde HDR-tonemapping voort (moet) komen uit de wens om een bepaald effect te bewerkstelligen, dit kan dan dus ook op een beeld zijn waarbij je slechts één belichting hebst gebruikt!
De effecten kun je van heel neutraal (hierbij kun je bijvoorbeeld ook heel goed de 32-bit gemergde file in Camera Raw openen) tot heel extreem gaan, de keuze is hierbij altijd aan jouzelf :)

Ik zie zeer uit naar je overige beelden!
Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl