Author Topic: Dortmund 2014 Frank's images  (Read 3610 times)

toolnaar

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Dortmund 2014 Frank's images
« on: 23/10/2014, 13:24:27 »
Hierbij een paar plaatjes waar ik wel tevreden over ben (maar ik hoor graag commentaren!). Ik ben net begonnen met Lightroom/Photoshop, dus ze zijn alleen een beetje rechtgezet en uitgesneden.

Hayo Baan

  • Professional Photographer and Workshop Leader
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 210
  • Professional Photographer and Workshop Leader
    • View Profile
    • Hayo Baan – Photography
Re: Dortmund 2014 Frank's images
« Reply #1 on: 23/10/2014, 14:32:33 »
Hallo Frank,

Dank voor het posten van je beelden! Je geeft weer een heel andere blik op de situatie daar, leuk :)
Zeker aangezien dit je eerste schreden zijn op het gebied van spiegelreflex fotograferen en nabewerking, mag je trots zijn op wat je hebt bewerkstelligd! 8)

Ik zal hieronder wat feedback geven, en zoals altijd bij feedback: deze is gebaseerd op een (hier dus mijn) persoonlijke mening. Voel je dus vrij om het daar niet mee eens te zijn! Sterker: een afwijkende mening betekent alleen maar dat je hebt nagedacht over wat je wilde fotograferen/bereiken, en dat is nu juist de bedoeling!

  • Lifttoren in de avond – Ik vind het een grappig detail om een andere camera in beeld te laten zien; geeft weer waar we daar mee bezig waren. De losstaande toren links vind ik een klein beetje storend, maar ja die stond er nu eenmaal. het gebouw (steiger) links kun je eventueel wel wegcroppen, daar zou het beeld mogelijk beter (rustiger) van kunnen worden, hoe dat uitpakt moet je maar even uitproberen. In Lightroom/Photoshop kun je dan gelijk proberen de hooglichten (highlights) iets te verminderen.
    Mijn grootste “probleem” met de foto is echter dat ie wat onscherp oogt. Er kunnen hier twee oorzaken voor zijn: de camera had niet goed gefocust of de camera is, ondanks het fotograferen vanaf statief, tijdens het maken van de opname toch iets bewogen. Zeker als je zonder afstandbediening/timer-opname fotografeert is dit laatste heel goed mogelijk. Wellicht dat een beetje extra verscherpen nog wat kan verbeteren.
  • Spoor onder de blustoren – Dit vind ik van de beelden veruit je interessantste (want vernieuwendste) beeld. Ik vind 'm vernieuwend omdat je in tegenstelling wat ik, en anderen, hier normaal doen, maar heel weinig boven de horizon laat zien. Dit werkt verbazingwekkend “spannend” (een ander standpunt dan “ooghoogte” werkt vaker heel goed). Ik zou wel een flink stuk van de onderkant croppen (eigenlijk totdat je een beeld in 3:2 verhouding overhoudt), dan is de balans van het totaal beter.
  • Binnenkant van het “chemische” gebouw (eigenlijk gewoon een gebouw met elektrische gascompressoren) – Vind ik zelf stiekem altijd een lastig gebouw om goed te fotograferen. Je foto geeft een goed overzicht van de inhoud van het gebouw en bevat voldoende en interessante details om je naar te laten kijken. De grote buizen zorgen voor wat rust in het beeld. Vind hooguit de schakelkast rechts in beeld wat nadrukkelijk en niet zo prettig staan, maar dat zou je volgens mij alleen hebben kunnen oplossen door een compleet andere foto te maken, geen fijne optie dus. In de nabewerking zou ik in ieder geval de highlights verminderen en het perspectief rechtzetten (maar goed, ik ben hierin dan ook een freak ;))

Al met al een goede paar eerste beelden, ik ben dan ook benieuwd naar meer ;D

Thanks!
« Last Edit: 23/10/2014, 14:34:14 by Hayo Baan »
Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl