Author Topic: Dortmund 2014 Foto's zonder problemen  (Read 4106 times)

Rob de Jonge

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 44
    • View Profile
Dortmund 2014 Foto's zonder problemen
« on: 22/10/2014, 20:14:00 »
Gelukkig zijn er ruim voldoende foto's zonder problemen.  Doordat het mijn 2e bezoek was, heb ik vrij veel detail opnames gemaakt i.p.v. overzichtsfoto's. Voordeel van dit soort detailopnames is dat HDR-verwerking zelden nodig is.
Voor de laatste foto betuig ik mijn dank aan Maartje voor het idee;ik zag haar dit ook fotograferen en de licht- en kleurverdeling vond ik heel aardig.  Hopelijk verschilt mjn crop en nabewerking van haar.
Wat mij ook is opgevallen dat veel foto's aan kracht winnen door ze om te zetten naar zwart-wit.


Rob

Hayo Baan

  • Professional Photographer and Workshop Leader
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 210
  • Professional Photographer and Workshop Leader
    • View Profile
    • Hayo Baan – Photography
Re: Dortmund 2014 Foto's zonder problemen
« Reply #1 on: 23/10/2014, 10:03:52 »
Gelukkig zijn er ruim voldoende foto's zonder problemen.  Doordat het mijn 2e bezoek was, heb ik vrij veel detail opnames gemaakt i.p.v. overzichtsfoto's. Voordeel van dit soort detailopnames is dat HDR-verwerking zelden nodig is.
Klopt zeker; bij detailopnames is het contrast over het algemeen lager, je hoeft dan dus in ieder geval minder, of zelfs helemaal niet, te bracketten om toch het hele dynamisch bereik van de scene te kunnen vangen. Of je daarna toch kiest voor HDR-tonemapping hangt dan weer helemaal af van je eigen smaak.

Voor de laatste foto betuig ik mijn dank aan Maartje voor het idee;ik zag haar dit ook fotograferen en de licht- en kleurverdeling vond ik heel aardig.  Hopelijk verschilt mjn crop en nabewerking van haar.
Graag gedaan (namens Maartje), je uitsnede is in ieder geval anders; jij hebt veel meer zwart aan de rechter+onderrand. Beide kunnen heel goed denk ik zo; het gaat om het lijnenspel en het effect van het glas.

Wat mij ook is opgevallen dat veel foto's aan kracht winnen door ze om te zetten naar zwart-wit.
Absoluut! Dit onderwerp is één van de aanleidingen om z/w weer te herontdekken. Ik gebruik het dan ook weer vaker. Het is wel iets dat je bewust moet doen; je ziet immers je beeld in de nabewerking eerst in kleur, je bent dan snel geneigd om daar dan ook iets mee te doen.


Feedback op je beelden:
  • Ketting (uit je vorige post) – op zich een prima detail, ik denk echter dat deze in zwart wit nog wel aan kracht kan winnen, en dan lekker donker, contrastrijk en de structuren laten uitkomen.
  • Reflectie (uit je vorige post) – Deze zullen we allemaal wel ongeveer hebben, maar dat maakt 'm niet minder mooi of goed.
  • Compressor (uit je vorige post) – deze werkt niet helemaal lekker voor me. Denk dat het de kijkhoek is, en misschien leidt de kleur ook wel af (z/w conversie?).
  • Overzicht op het dak van de cokes oven (uit je vorige post) – ik denk de beste foto die je hiervan kon maken. Niet per se een heel spannend beeld, maar hij geeft wel een prima overzicht. Deze vind ik in kleur denk ik beter uitkomen (z/w vindt ik vooral werken als het om de structuur/lijnen van je onderwerp gaat)
  • Roestig detail – ik ben normaliter absoluut geen fan van vierkante foto's, maar hier kan het wel. Verder natuurlijk een mooie, cleane, structuur.
  • Hitte beschermde slangen – Ha, ook die had Maartje gezien ;) Werkt zeker voor me, lekker rustig beeld dat concentreert op vorm en lijn. Ben geen fan van sepia (tenzij…), ook hier niet. Zou 'm dan ook zelf gewoon z/w hebben gelaten, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
  • Modern gereedschap – Weer een lekker “rustig” beeld. Werkt wel, denk alleen dat de box te veel in het midden staat, dat maakt het beeld minder spannend dan zou kunnen.
  • Silhouet door glas – Netjes! Het gaat om de lijnen door het glas. Qua nabewerking zou ik 'm wellicht rechtsboven wat lichter zien te krijgen om de ruimte achter glas wat gelijkmatiger te maken. Wellicht toch ook wat van de rechter- en onderkant croppen; hij is daar nu wat “zwaar”.

NB: Zoals altijd bij feedback is deze gebaseerd op een (in dit geval, mijn) persoonlijke mening. Voel je dus vrij om het daar niet mee eens te zijn! Sterker: een afwijkende mening betekent alleen maar dat je hebt nagedacht over wat je wilde fotograferen/bereiken, en dat is nu juist de bedoeling :)
Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl

Rob de Jonge

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 44
    • View Profile
Re: Dortmund 2014 Foto's zonder problemen
« Reply #2 on: 23/10/2014, 21:09:37 »
Bedankt Hayo voor het commentaar.

Ik ben het helemaal met je eens dat een aantal foto's van mijn 1e post beter zijn in Z-W, maar het probleem zat hem m.n. in de kleur.

Smaak, ja een lastige discussie. Zelf hou ik wel van vierkant en ben niet zo dol op het 3x2 formaat.  Maak ook nogal eens gebruik van  4x5 formaat; heb zelf wel een tijdlang mijn camera ingesteld op 4x5! Groots landschap crop ik wel in 16x9. Nabewerking is "kruiden naar smaak".

Het "Moderne Gereedschap" is zeker een wat saaie foto; ik was achteraf wat teveel gefocust op het rode kistje waardoor het te centraal in beeld kwam.

Voor het silhouet door glas heb ik bewust gezorgd voor een zwart kader, de feitelijke foto liet veel meer detail in de schaduwpartij zien.  Het slot heb ik bewust m.b.v. de brush  lichter gemaakt om daar een detail te creëren.

Hayo Baan

  • Professional Photographer and Workshop Leader
  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 210
  • Professional Photographer and Workshop Leader
    • View Profile
    • Hayo Baan – Photography
Re: Dortmund 2014 Foto's zonder problemen
« Reply #3 on: 24/10/2014, 10:11:11 »
Het mooie van smaak is dat iedereen die wel heeft, en wat de een fantastisch vind, vind de ander vreselijk. Er zijn natuurlijk wel wat algemene regels voor een goede compositie (maar een daarvan is juist daar weer van af te wijken als dat beter is…) en die probeer ik hier ook zeker over te brengen in mijn feedback. Het blijft echter nog steeds iets persoonlijks. Belangrijkste is dat je nadenkt over waarom je iets doet.

Leuk voorbeeld hiervan vind ik je silhouet foto, ik zou die rustiger maken door dat slot niet te laten zien, jij hebt 'm echter juist duidelijker gemaakt omdat je in de hoek nog een detail wilde laten zien. Beide opties zijn goed, welke je voorkeur heeft is aan jou :D
Hayo Baan – Photography
www.hayobaan.nl